18 Temmuz 2012 Çarşamba

147: Öğretmen Şikayet Hattı

Tamamen saçmalık olarak düşündüğüm bir ihbar hattı. Şikayet hattı demiyorum çünkü "Şikayet" kelimesi bana bunun bir kılıfıymış gibi geliyor. Mesela biz 110'u neden ararız? Yangın çıkmıştır onun ihbarını vermek için, aslında bir nevi yangını ilgili bilimlere şikayet ediyoruz. 155'te de yapılan aynı, herhangi bir suçu şikayet ediyoruz. Ha ihbar, ha şikayet. Şikayet deyince sanki biraz daha masumlaştırıyoruz. Sonuçta ihbar edilen bir öğretmen, yani devletin saygın bir çalışanı. Aynı zamanda toplumda da saygın bir meslek ve biri öğretmen olabilmek için uzun bir eğitimden geçmek zorunda. Bu eğitimi tamamlayınca da devlet sınava sokuyor. Bu sınavı geçenlerde öğretmen olabilme hakkı kazanıyor. Bunca şeyden sonra devlet kendi yetiştirdiği meslek çalışanlarına suç veya suçlu hattı kuramaz, ayıp olur. İşte bu yüzden "Şikayet" denmiş. Daha doğrusu ben böyle düşünüyorum.

Şimdi gelelim bu hattın işleyişine. Mesela öğrenci öğretmene üniversite sınavı için kaynak soruyor. Öğretmende bir kaynak öneriyor " bunu alırsan daha iyi olur" diye. Çocuk akşama eve gidiyor "Öğretmen bize bu kaynağı almamızı söyledi" diyor. Veli'de  147'yi çevirip öğretmenlerinin kaynak önerdiğini söylüyor. Çok yakın bir zamanda Ankara'dan tam yetkili müfettiş geliyor. Tam yetkili müfettiş demek karşında bakan var demektir. Resmen soruşturma için okula geliyor. Basit bir örnekle işleyiş bu şekilde.

Aslında öğretmen şikayet hattı 147'nin altında çok acı gerçekler var, bunlara değinmeden geçemeyeceğim. Bence böyle bir hattın kurulma nedeni öğretmen şiddetinin önüne geçmektir. Eğitimde şiddet diye birşey olmamasına ramen hala günümüzde şiddet uygulayan ve bunun bir eğitim olduğunu söyleyen öğretmenlerimiz bulunmakta. Halbuki eğitimde şiddet diye birşey yoktur. Hattın kurulmasıyla, hiçte iyi olmayan niteliksiz öğretmen yetiştirdiğimizde ortaya çıkmakta; yoksa neden böyle bir şeye ihtiyaç duyulsun? Öğretmen öğretmenlik yapar, öğretmenlik yaparken suç işleniyorsa eğitimin yanından geçmez. Böyle bir durumda 147'nin ortaya çıkmasına da şaşmamak gerekir. Bu uygulama ile niteliksiz öğretmenlerin yapacaklarının önüne geçilmeye çalışılıyor. Daha önce de söylediğim gibi eğitimli eğitimciler yetiştiremiyoruz. Buradan çıkan sorunlarıda 147 ile kapatmaya çalışıyoruz. Olmaz!

Bana göre saçmalık olan bu uygulama yerine, öğretmen yetiştiren kurumları (Eğitim Fakültelerini) daha nitelikli hale getirmeliyiz. Bu şekilde daha iyi eğitimciler yetişir. Daha iyi eğitimciler yetişirse daha iyi nesiller yetiştiririz. Gerçi bunda eğitim sistemininde büyük bir etkisi var ama oraya girersek çıkamayız. Kısaca: Nitelikli Öğretmen + Nitelikli Eğitim Sistemi = Nitelikli Nesil'dir.

Temeli bozuk bir yapıyı şikayet numaraları koyarak düzeltemeyiz. Eğer bunun gibi yöntemler kullanacaksak yan komşuyu şikayet hattı, bakkalı şikayet hattı gibi hatlarda kurulmalı. Böyle bir uygulamaya numara dayanmaz.

5 yorum:

  1. bu hat dışında yapılan haksızları nereye bildireceğiz peki? bence yararlı bir uygulama. çünkü elinin sallasan öğretmen oldu atanan atanamayan. ve öğretmenlik saygınlığını kaybetti benim zamanımda kutsal bir meslek eli öpülesi bir müessese idi. şimdilerde kolyeme takım yaparsan sözlü notu 5 olur ne demek?? çoçuk anlamadığı için tek ayak üstünde bekletmek ne demek? öğretmen öğretmene bişey demez meslektaş sonuçta. ya biz veliler öğrenciler ne yapıcaz. emenet ettiğimiz çoçuğumuza niye psikolojik şiddet uygulanıyor ??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söylediklerinize tamamen katılıyorum. Çok haklısınız; ancak bu şikayet hattı ile çözüm bulunacak bir şey değil. Öğretmen alımında ince elenip sık dokunması gerekir. Biz önümüze geleni alalım sonra şikayet hattı kurarız anlayışı çok saçma. Dünyanın en iyi eğitim sistemine sahip olan Norveç te her öğretmen alımı yapıldığında 2 veya 3 öğretmen alınıyor. Bunun nedeni kadrolar dolu olduğundan değil, en iyilerini seçmekten dolayı ve bizdeki gibi boktan bir sınavdan sonra değil bir sürü sınavdan geçiriliyor. Bunların içinde benim için en önemli olan sınav "Öğretmen olabilmeye uygun mu?" diyerek yapılan sınav. Eğer bizde birgün böyle bir sisteme geçersek zaten hat kendiliğinden kapanır. Yorum için teşekkürler gene beklerim :)

      Sil
  2. Bu uygulama kesinlikle gereksiz bir uygulama değil.
    Ama kendi sınıfımdan biliyorum öğretmenler haklı olduğu halde sınıfın ortasında öğrenciye bağırınca öğrenci sinirleniyor ve öğretmene iftira atarak şikayet ediyor.Örneğin bir arkadaşım derste sürekli konuşuyor ayrıca ağzında da bir sakız öğretmenin gözüne soka soka çiğniyor.Öğretmen bir kere uyardı iki kere uyardı üçüncü de bağırdı ve sınıftan kovdu.Sınıfımızda müdürün odasının olduğu katta olduğu için müdür arkadaşımı fark edip ailesini aradı .Arkadaşım sinirini alamadığı 147 şikayet hattını arayıp öğretmene bana tokat attı yetmedi tahta cetvelle kafama vurdu demiş.Bunu bize anlatırken gülmekten ölüyordu.Ama bence hoş değil.Şikayet ettiği 50 yaşında deneyimli bir öğretmen .Sırf bunun gibi olaylar yüzünden öğretmenler bizden korkuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel bir örnek olmuş, bu tip art niyet kullanımlarda var tabi.

      Sil
  3. biz şu durumda sistemimizi değiştiremeyiz Norveç gibi bir uygulamaya bir anda geçemeyiz. en yakınımızı tanıyamıyorken bu uygulama -yapılması gereken bu kesinlikle katılıyorum - bize ağır gelir. bunun yerine de 147 var. suistimaller kötü niyetli ve yalan söyleyen öğrenciler olduğunu biliyorum. haksızca yargılamalar kalkmalı.sorunlar yalanlar yanlışlarla değil doğru ve adaletle sağlanmalı. yalan söyleyen arkadaşın vicdanı rahat mı şimdi ?? bence olmamalı bunun dini yönden yargılamasının yanında insana insan olduğundan saygı duymamız gerekmiyor mu?? çiğ süt emmiş insanlar her şey bekleniyor. sadece veliden değil herkesten korkulur olmuş. bende teşekkür ederim

    YanıtlaSil