20 Haziran 2012 Çarşamba

Türkiye'de Reklamlar

Hayatımızın yüzde yetmişinde karşımıza çıkan reklamlardan bıkmış durumdayım ve benim gibi, artık sinir bozmaya başladığını düşünen insanları gördüğümden dolayı bu yazıyı yazmaya karar verdim. En büyük sinir bozukluğunu geçtiğimiz günlerde sinemada yaşadım.

Ben sinemaya iki nedenden dolayı giderim birincisi filmi merak etmemden, ikincisi reklamsız ve kesintisiz olmasından dolayı; ama en son gittiğimde reklam işinin sinamaya da sıçradığını gördüm ve gerçekten filmin başlamamasından dolayı etmediğim küfür kalmadı, sinemanın adını da vereyim afm sinemaları. Reklamların gerçekten abartıldığını ve ağızımın artık küfürden yamulacağı sırada küçük bir çocuğun sesine kulak verdim "Anne ne zaman başlayacak artık!" yemin ediyorum alkışlamak geldi içimden ve ben film başladığında alkışlasaydım eminim bütün sinemaya gelenler alkışlayacaktı, bu kadar bıktırdılar.

En çok anlamadığım nokta -haberlerde olmak üzere bütün programlarda olan- son dakika reklam. Nedir anlamış değilim, şöyle başlıyor; "bir reklam arası verelim" daha sonra yayına geri dönüyoruz "haftaya görüşmek üzere" diye bir laf. Ne burada amaç ne? Resmen reklam izlettirip son dakika para kazanmak. Ondan sonra kameralara dönüp şöyle diyorlar "gerçekten sizleri çok seviyoruz" sevginize sıçayım sizin. Burada gizli kelimeler var aslında, gerçekte cümle şöyle "gerçekten sizleri bizi zengin ettiğiniz için çok seviyoruz yoksa geberseniz umurumuzda değil", aslında mesaj bu...

Hele şu haber okumak için girdiğiniz sitelerde çat diye çıkan salak reklamlar. İnsanın sinirini alt üst etmekte bire bir. Artık şu karara vardım, benim işimden alıkoyacak veya engelleyecek, yapacak işime engel olacak reklamlarda tanıtılan ürünlerden almayacağım. Biraz yemin gibi ama gerçekten böyle düşünüyorum, sıkıntı getirecek kadar reklam koyulduğunda artık fenalık geçiriyoruz, yeter! Yemin ediyorum o ürünleri almayacağım.

Reklam yapmanın amacının da saptığını düşünüyorum artık; çünkü reklam ne için yapılır? Bir ürünü tanıtmak için veya bir markanın yeni çıkmış ürününü tanıtmak için. Günümüzde hala eskiden beri var olan ürünleri tanıtan reklamlar var. İnsan bunun altında "acaba bu üründe bir bokluk mu var da sürekli satılsın diye reklamını yapıyorlar" demeden edemiyor. Mesela perwoll, yaklaşık 3-4 yıldır reklamları var, herhalde bir işe yaramıyor sürekli reklamını yapıyorlar. Reklamıda kötü:
Siyahlar simsiyah kalır diyorda, kimse kalkıp "sen perwoll deterjanıyla mı dolaşıyorsun, manyak mısın nesin?" demiyor. Resmen seyirciyi salak yerine koyma amaçlı birşey. Kosla reklamıda bunun gibi birşey. Ya reklamı yazan senarist bildiğin geri zekalı mal, yada seyirciyi aptal yerine koymak amaçlı birşey (Aşağıdaki reklam internette bulabildiğim tek video).
Reklamın saçmalığına bakar mısın, "misafir peçeteleride tamam, ya lekeli olsaydı" hay Allahım ya, bu kadar saçmalık olur. O zaman reklamı şöyle yazalım: "Akşam mükemmel olacak, dünürlerime layık yemekler, misafir peçeteleride tamam. Ya kızım tecavüze uğrasaydı, yada ya beni öldürselerdi, yada ya evime hırsız girip misafir peçetelerine sıçsaydı, neyseki benim venişim var" reklamın saçmalığına bakar mısınız, bu kadar olur. Birde bu koslanın bir ara kan lekelerini çıkaran reklamı vardı, şu Berna Laçinin evim güzel evim de olan ustanın oynadığı reklam. Aynı reklamın 98 deki reklamı, orada da aynı hikaye, sanki biz bilmiyoruz oksijenin kanı fokur fokur köpürtüp çıkarttığını, inanmıyorsanız eczaneden oksijen alıp kanın üzerine damlatın. Tamamen kandırmaca.
Yok arkadaşım bu reklamlar resmen insanı enayi yerine koymak üzere. Anlamıyorlar herhalde "ben bu reklamı çok yaparsam insanlar bu işte bir bokluk olduğunu anlar" diye. Mesela yıllardır içtiğimiz kurukahveci mehmet efendi Türk kahvesinin neden reklamı yok? Çünkü herşey belli, kalite belli, tat belli, reklama gerek yok. Sevgili okuyucular ben şöyle düşünüyorum, eğer bir ürünün reklamı çok yapılıyorsa dalaveredir. Hiç reklamı yapılmayan ürünlerin iyi olduğunu söylemiyorum buradan ama her reklamının yapıldı ürünü almayın diyorum, altını bir araştırın.

Ben reklamların kesilip yeni reklamlar oluşturulmasını da anlamıyorum. Altta paylaştığım reklam videosundaki seslendirme "Karşınızda Kerem, onun içinde GDO yok, transyağ yok, bilmem ne yok, tadellenin içine koyduklarımızdan çok, koymadıklarımızda önemli" bu şekildeydi.

Sonra videoyu izlediğiniz gibi kesip sadece "GDO yok" diye değiştirdiler, sizde farkedebilirsiniz reklam bir yerden sonra çat diye Keremin kadrajına giriyor. Böyle reklam yapacaksak içinde herşeyi söyleyebiliriz. Mesela "Karşınızda Kerem, onun içinde GDO yok, çamaşır suyu yok, idrar yok, bok yok, siyanür yok, sperm yok, domuz eti yok, inek tezeği yok, insan eti yok, billur yok, plastik yok, tavuk yavrusu civ civ yok, vs. vs." böyle reklam mı olur? Böyle reklam olacaksa ohoo! bizim bakkal bile reklam yapar. Bırakın bu işleri.

Birde doğru düzgün reklam yapanlar var onlara birşey demiyorum. Gerçekten dikkat çekip, insanlara reklamlarını izlettiriyorlar; ama diğerlerinde yok. Oturup kalkıp ya eski reklamları kessinler yada karşısındakileri salak yerine koyup otursunlar.

Kendimi övmek gibi olmasın ama reklamında bir adabı, bir usulu olduğunu düşünüyorum. Reklamı alırsın koyarsın bir köşeye, isteyen bakar istemeyen bakmaz. Herşeyin bir adabı var. Benim sitemde reklamlar belli bir yerdedir, okuyucuların reklamı görmek zorunda olduğu yerlerde değildir herkesi böyle reklam koymaya davet ediyorum. Kalın sağlıcakla...

5 yorum:

  1. Bi aralar da reklamın dakikasını vermeye başladılar.Derin bi oh çektik tabi.Bakıyosun reklam giriyor alt köşede 4:00 3:59 3:58 ... yazıyor.Ama noldu?Şimdi onun da suyunu çıkardılar tabi.Mesele Show Tvde 4 dk ara yazıyor ama süre 6 dkdan başlıyor ve süre bitince reklamlar hala sürüyor.Reklamcılık anlayışı tabi ki bu olamaz.Fakat ürünlerin, firmaların reklamın kalitesi konusunda pek de bi fikri olmayabiliyor.Şu da bana çok saçma gelir, ünlüleri reklamda oynatmak.Tabi profesyonelleri oynatmak da kötü fikir değil.Ama bunları üreten beyinlerin aklına hiç mi reklam gelmedi lan diye düşünüyoruz da.Bkz. sibel can ve halı, seda sayan ve pepsi, hülya avşar papia,...örnekler çok. http://www.youtube.com/watch?v=o2QKe0N_W1c&feature=endscreen&NR=1 bu reklamdaki ürünün de tahminimce 100 adetten yalnızca 2 tanesi için para ödenmiştir.İlk dabi dabiyi reklam çekimi için, ikinci dabiyi de belliki velet çok sevmiş muhtemelen onun için.Valla ne diyim bu reklam konusu genel manada ülkemizde çok başarısız bi şekilde işliyor.Radyodaki reklamlar da fena ama bi bakıyorum tüm reklam cıngıllarını da ezberlemişim.Televizyon kanallarının, programların cevabı ise çok basit: Para kapımız reklamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Bu bir reklamdır", "reklam" veya ekranın herhangi bir yerinde çıkan "R" harfine ne demeli? Sanki biz bilmiyoruz reklamı. Ünlülere gelince Bülent Ersoyu bile oynattılar ben daha ne diyim? Dabi dabi reklamındaki çocuğunda biberona alkol karıştırılıp sarhoş ettikten sonra oynatıldığını düşünüyorum, reklamın sonuna doğru çocuktaki surat ifadesi nedir öyle?

      Sil
    2. Yok televizyon izleyenler zaten salak, koy reklamı koy reklamı kafasındalar...O dabici çocuklu reklamda yalnz sadece çocuğun paketten bişe çıkaramamasını izliyoruz.Yemin ediyorum 45563653321. sınıf reklam olmuş.

      Sil
  2. http://www.youtube.com/watch?v=5ftNbjh0pS0 bu da reklam(!)

    YanıtlaSil